Billedkunst

Fagets timetal er: 320

 

Faget er et primært praktisk fag. Gennem undersøgelse, teknik, metode, refleksion og udtryk, skabes 2-dimentionelle og 3-dimensionelle arbejder.

 

Formål:

Formålet med formning-billedkunst i læreruddannelsen på Den frie Lærerskole er:

At de studerende tilegner sig og udvikler:

 

a) Fagfaglighed:

  • teknikker og metoder
  • viden, fagterminologi mv
  • formidling
  • samarbejdskompetence
  • det strukturelle arbejde
  • kendskab til teorier om de æstetiske læreprocessers særlige læringsmåde
  • at der i undervisningen skabes grundlag for en oplevelses- og sansebaseret erfaringsdannelse
  •  

b) Fagdidaktik:

  • viden om forholdene i skolerne
  • tilrettelæggelse og gennemførelse af undervisningsforløb
  • træning i indbyrdes undervisning samt feedback
  • praktikforberedelse og evaluering

 

DERFOR ER FORMNING-BILLEDKUNST

  • et billedpædagogisk fag, der i ethvert forløb rummer refleksioner omkring pædagogiske og didaktiske forhold.
  • et fag, der rummer læring gennemproduktion, refleksion og dialog
  • etudtryksfag, der via forskellige indfaldsvinkler giver mulighed for at udtrykke sig om tanker og følelser, som verbalsproget vanskeligt kan beskrive
  • etsprogfag, hvor billedet fortæller. Formning-billedkunst indeholder sprogelementer, der er med til at afdække billedsprogets koder og åbner derved for forståelsen for egen og andres situation.
  • etoplevelses- og personlighedsdannende fag, hvor der arbejdes med fantasien og det irrationelle. Man lærer at sanse, se, føle og tænke på en mere hel og nuanceret måde. Det sanse- og oplevelsesbaserede i undervisningsforløbene er vigtige elementer i læringssammenhænge
  • etkulturhistorisk fag, som hænger uløseligt sammen med kunsthistorien
  • etredskabs- og håndværksfag, der rummer viden om og giver praktisk kendskab til forskellige teknikker og materialer samt brug af IT.

 

Målet er, at den studerende:

  • bliver i stand til pædagogisk og didaktisk at planlægge og gennemføre en undervisning, der målrettes til den givne elevgruppe samt tidsmæssige og økonomiske rammer
  • tilegner sig en grundlæggende viden om både det kunstneriske / kulturhistoriske udtryk aktuelt og gennem tiderne
  • tilegner sig viden om børns kreative udtryk på forskellige aldre og i forskellige materialer
  • får kendskab til børns billedsproglige udvikling og generel barndomspsykologi
  • tilegner sig viden om børn og unges billedkultur
  • tilegner sig en grundlæggende håndværksmæssig kunnen og teknisk viden, der sætter ham / hende i stand til at arbejde både kunstnerisk og tematisk inden for at bredt udsnit af mulige områder
  • træner præsentation, formidling og dokumentation
  • kan argumentere for fagets nødvendighed og værdi både som selvstændigt fag og i sammenhæng med andre fag i skolen og for fremtiden
  • gennemgår en kreativ udvikling med fokus på innovation og entreprenørskab.
  • bevarer lysten til fortsat videreuddannelse, fornyet indsigt og udvikling.

 

Formning/billedkunstsfagets indholdsområder:

 

2D:

  • Tegning
  • Maleri
  • Grafik
  • Mixed media
  • Foto
  • Digital billedbehandling samt kendskab til forskellige, aktuelle IT-programmer
  • Grundlæggende materialeoverblik, materialelære
  • Kendskab til forskellige udtryksformer, genrer, stilarter og kunstnere historisk og nutidigt

3D:

  • Skulpturteori, skulpturanalyse og skulptursamtale
  • Grundlæggende formgivningsteori
  • Overblik over og kendskab til forskellige tilgange til det skulpturelle arbejde
  • Overblik over og kendskab til de forskellige materialer og deres egenskaber, både klassiske, moderne og egne eksperimenter
  • Installation og ekstallation
  • Landart
  • Rum, arkitektur og "skolens fysiske rammer"

TEORI:

  • Børns billedsproglige udvikling
  • Billedpædagogik, billedpædagogiske retninger og billedpædagogikkens historie
  • Æstetiske læreprocesser
  • Farvelære og kompositionslære
  • Materialelære
  • Værkstedslære
  • Teori om billedsamtale og - analyse
  • Teori om 3-dimentional formning
  • Museumspædagogik
  • Kunsthistoriens væsentligste epoker, stilretninger og kunstnere
  • Evalueringsteori, feedback teori
  • Artikler fra bl.a. Billedpædagogisk tidsskrift
  • Kendskab til digitale platforme om kunst og billedpædagogik
  • Kendskab til informationssøgning på fagområdet

 

DET STRUKTURELLE:

  • Budgettering og indkøb
  • At holde et billedværksted
  • Planlægning af undervisningsforløb

 

DIDAKTIK:

  • Tilrettelæggelse af undervisningsforløb og årsplaner
  • Praktikforberedelse og -opsamling
  • Besøg af klasser på Den frie Lærerskole, besøg på skoler
  • Deltagelse i den årlige udstilling på Ollerup Friskole: "Børns Billeder", herunder planlægning og gennemførelse af workshop

KOMMUNIKATION:

  • Øve fremlæggelse, verbalt og nonverbalt
  • Øve konstruktiv kommunikation og konfliktløsning
  • Grundlæggende om kommunikationen i skolen: lærer-elev, lærer-lærer, lærer-forældre

UDSTILLINGSBESØG:

  • Grundlæggende museumspædagogik
  • Planlægning af besøg og opfølgning på besøget/evaluering; hvordan bruger man besøg som afsæt til arbejdet med elever
  • Overblik over hvilket museer/udstillingssteder, der har skoletjenester og en vurdering af disses kvalitet

ANDET:

  • Afsluttende Billedkunstspeciale: en individuel, faglig fordybelse på 5. årgang, som afsluttes med et gennemtænkt undervisningsforløb, som fremlægges for eksterne, faglige responsgivere.
  • Afsluttende skriftligt essay på 5. årgang: "Min Billedkunstlæreridentitet"
  • Evaluering efter hvert endt forløb og efter hvert semester, hvor der evalueres på de i starten opsatte mål.
  • Løbende skriftlige opgaver
  • Bæredygtighed i faget
  • Træning i metoder til selvstændig videns- og erfaringstilegnelse