Engelsk

Fagets timetal er: 320

 

Målsætning:

Målet er, at den studerende:

  • tilegner sig kommunikativ kompetence, interkulturel sensibilitet og sikker brug af fagets didaktik.
  • tilegner sig sikkerhed i at forstå talt og skrevet engelsk samt i at udtrykke sig mundtligt og skriftligt.
  • kan se sig selv som et levende og aktivt menneske i en international sammenhæng.
  • tilegner sig viden og bevidsthed om sprog og sprogbrug samt færdighed i at analysere og beskrive sprog.
  • tilegner sig viden om kultur og samfundsforhold i de engelske sprogområder samt færdighed i at forstå og vurdere tekster og andre medieprodukter på baggrund af den historiske og kulturelle udvikling.

Indhold:

  • Kommunikative færdigheder
  • Mundtlig og skriftlig sprogfærdighed - at lytte, (ud)tale, læse og skrive, herunder kommunikationsstrategier.
  • Analyse og vurdering af tekster og andre udtryksformer, herunder billeder og lyd.
  • Refleksioner over egen sprogtilegnelse med henblik på lærerens rolle som sproglig vejleder.
  • Brug af hjælpemidler i form af elektroniske medier, informations- og kommunikationsteknologi, ord- og håndbøger.
  • Kendskab til engelsk samt sprogets opbygning / grammatik
  • Kriterier for udvælgelse af grammatisk stof og sammenligning af forskellige grammatiske fremstillinger.
  • Beskrivelse, analyse og vurdering af elevsprog.
  • Kulturforståelse
  • Kendskab til og indsigt i væsentlige sider af litteratur, historie, kultur og samfundsforhold i de respektive lande.
  • Kontakt med mennesker fra engelsksprogede lande, dels gennem besøg udefra, dels gennem studierejser til de respektive lande.


Fagdidaktik:

Indlærings- og undervisningsmetoder, f.eks. situeret læring, classroom management samt andre pædagogiske udfordringer, f.eks. tværfaglige forløb og projektarbejde.

  • Skolefagets begrundelse, indhold og historiske udvikling.
  • Teorier om børn og unges fremmedsproglige udvikling.
  • Fagdidaktik med henblik på at planlægge og gennemføre undervisning, der relateres til den givne skoleforms idebaggrund og pædagogik samt givne elevgruppes alder og sammensætning.
  • Fremmedsprogspædagogiske strømninger i fagets historie og i den aktuelle pædagogiske debat.