Religion

Hvad er det gode liv? Hvad sker der, når den kristne eller hinduen beder? Hvordan lyder de egyptiske skabelsesberetninger? Hvordan dufter der i en moské? Og hvorfor skal børn, unge og voksne overhovedet vide det?  

Hvis du har lyst til at arbejde med religion og filosofi, og hvis du har lyst til at bruge religion og filosofi i dannelsesarbejdet i de frie skoler, for eksempel som religionslærer, så skal du vælge linjefaget religion. 

I faget arbejder vi med livsfilosofi og etik, bibelske fortællinger, kristendom og andre religioner. Hvilke konkrete underemner vi arbejder med, er du med til at bestemme sammen med dit hold. Du er også med til at bestemme, hvordan vi arbejder med det faglige indhold. Måske laver vi Escape Rooms om de syv dødssynder, måske LEGO-stop motion-film om den barmhjertige samaritaner, eller måske storyline-forløb om en 12-årig jødisk dreng? 

Der er dog to særlige undervisningsformer, vi altid arbejder med, nemlig fortælling og feltarbejde. Med fortælling trækker vi tråde til den grundtvig-koldske tradition og øver os på at bruge forskellige typer af fortællinger i religionsfaget. Feltarbejdet bringer os ud i det religiøse felt, vi besøger stupaer og rigssale og andre religiøse rum, og vi oplever religiøse institutioner og taler med religiøse mennesker. Med alle vores sanser lærer vi om og af religion – og vi lærer også at tage børn og unge med ud i verden senere.

Marianne Rasmussen
Underviser i Religion og Tanken
mr@laererskolen.dk
Cand.theol., suppleringsuddannelsen "Køn, Kommunikation og kultur". Tidligere underviser på læreruddannelserne i Odense, København og Haderslev. Bestyrelsesarbejde i fri skole og foreninger, ordineret præst i folkekirken (valgmenighed), censor ved den ordinære læreruddannelse.

Livet på Den frie Lærerskole